Svar: Skemad og modermælkserstatning
3. maj 2021
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går så meget bedre med søvnen - 7, 9 , 13.. bank under bordet ;)
Der kan være flere grunde til, at jeres dreng pludselig afviser skemaden. Måske har han følt sig lidt for presset og har brug for, at I holder 3-5 dages pause, før I så forsøger med lidt skemad igen. Det kan også være, at han er træt af smagen og har brug for nye smage og nye variationer. Har han problemer med forstoppelse, så kan det også gøre at han ikke har lyst til at spise. Det er også vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem skemad og mælk, så han får skemad, når han vågner og mælk før han skal sove - og ikke mælken først :)
Derudover så er han stadig også så lille, at det naturligt kan være svært for ham mundmotorisk at holde maden i munden, og han skubber derfor grød og mos ud med tungen eller får stimuleret sin brækrefleks, hvis maden kommer lidt for lagt tilbage i svælget, før han egentlig er parat til at synke den...
Det lyder som en god idé at give ham lidt et par dage og så forsøge igen. I kan med fordel forsøge med en anden type grød og mos, end han tidligere har fået, for at se om det måske gør en forskel for ham. I kan prøve at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet mad. Nogle børn får kvalme af kartoffelmos, og hvis det er tilfældet, så kan I forsøge med lidt mos af f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash...
I kan også forsøge jer med lidt ny konsistens. Måske lidt havregrød eller øllebrød, som naturligt i tekstur er lidt anderledes end den majsgrød og hirsegrød, som I måske har forsøgt jer med hidtil..:)
Derudover kan det være en god idé at give ham lidt mad i hånden, hvis I fornemmer, at han begynder at kunne finde ud af at sidde med dette selv, sutte og synke. Det at sidde med maden i hånden vil stimulere ham mundmotorisk og netop give ham en erfaring med om, hvor langt ind i munden, maden kan komme, for at brækrefleksen ikke stimuleres. Samtidig er det med til at gøre ham opmærksom på at det er spisetid og dermed også med til at skabe lidt interesse for maden og det at skulle spise - igen :) Og øvelse gør mester... Men han må naturligvis ikke sidde med noget uden, at I har ham under skarpt opsyn. Og I må også gene holde maden for ham lige nu og bare lade ham slikke, sutte, smage lidt...
Og så er det som sagt vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem skemad og mælk, og forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner og flaske, før han skal sove. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen - I vågner, dagen begynder stille og roligt, I leger og hygger
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Må også gerne få lidt agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden at sutte lidt på. I må hjælpe ham :)
Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl. 13...
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover her en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. MÅ igen gerne få lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, hvis han kan finde ud af det...
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 24-01: Drømmeflaske
Jeg ved fra et af jeres tidligere breve, at jeres dreng ofte trives med en drømmeflaske og en flaske tidlig morgen - han sover umiddelbart igennem om natten og klare sig fint på denne måde, og det må I meget gerne bibeholde :)
Med hensyn til erstatning, så kan I købe både NAN Expertpro HA 2 og NAN PRO 2 - jeg er ikke helt sikker på, hvilken type I giver ham lige nu, men man kan altså godt få en type 2 i begge de nævnte produkter :)
I skal være opmærksom på D-vitaminindholdet i det to erstatninger:
- NAN Expertpro HA2 indeholder 1 mikrogram D-vitamin per 100 ml færdig blanding.
- NAN PRO 2 indeholder 1.7 mikrogram D-vitamin per 100 ml færdig blanding.
Børn, som indtager 800 ml eller mere dagligt af modermælkserstatning med 1.3 mikrogram vitamin D pr. 100 ml eller mere, skal ikke have yderligere D-vitamintilskud.
Det betyder altså, at hvis I giver NAN Expertpro HA2, så skal jeres dreng tilbydes D-vitamin, uanset hvor meget MME han får. Hvis han tilbydes mindst 800 ml NAN Pro 2, så behøver han ikke D-vitamintilskud, men når hans indtag nedsættes, fordi han begynder at spise mere rigtig mad, så skal I tilbyde ham D-vitamin tilskud dagligt igen. Dette gives som dråber.
Jeg nævner dette, fordi jeg ikke er helt klar over, hvilken type erstatning I præcist giver. Derudover så er det også vigtigt at sige, at hvis jeres dreng stortrives med type 1, så behøver I ikke nødvendigvis skifte til type 2, blot fordi han bliver 6 måneder gammel. I kan godt bibeholde type 1 :)
Håber, at I hermed er hjulpet videre på vej og jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad". Den er netop nu i butikkerne i en helt ny udgave 3. udg. 3. opl. 2021 :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske